Adequaat gehandeld bij veiligheidsincident Roermond

15 januari 2019

Op 14 september 2018 was er een veiligheidsincident bij De Ortolaan Roermond binnen het Kennis- en Expertisecentrum (KEC) de Donderberg.

Grote impact
Deze gebeurtenis had een grote impact op leerlingen, ouders, leerkrachten en medewerkers en zorgde voor de nodige media-aandacht. De betreffende leerling is na het incident niet meer op de school geweest en overgeplaatst naar een andere school. De politie is bezig met een strafrechtelijk onderzoek.

Onderzoek

Vanwege de ernst en de impact van het incident heeft het college van bestuur van de Aloysius Stichting een onderzoek laten uitvoeren. Hiervoor zijn zowel interne bronnen (zoals actielijsten en verslagen) als evaluaties en onderzoeken van externe partijen gebruikt.

Adequaat gehandeld
Uit het onderzoek blijkt dat het incident niet kon worden voorzien, dat er adequaat is gehandeld en dat het schoolbeleid op orde is.

Verbeterpunten
Tegelijkertijd levert het onderzoek op bepaalde deelaspecten verbeterpunten op. Het college van bestuur en de raad van toezicht onderschrijven de conclusies van het onderzoek en voeren waar mogelijk verbeterpunten door. Op dinsdag 22 januari doet de Inspectie van het Onderwijs een eigen onderzoek naar aanleiding van het veiligheidsincident bij De Ortolaan Roermond.

Onderzoeksrapport
Download hier de publiekssamenvatting van het onderzoeksrapport (klik).