Breakdance, hiphop, rap, beats maken en graffiti

29 juni 2021

Om het 130-jarig bestaan van Aloysius te vieren, kunnen teams hun leerlingen in schooljaar 2021-2022 trakteren op een creatieve week met onder meer breakdance, hiphop, rap, beats maken, graffiti en vloggen. Zo kunnen onze leerlingen hun talenten maximaal laten zien. In juni en juli 2021 organiseren we op een aantal locaties een pilot van dit programma.

Pilot

• Met als thema ‘Jij doet ertoe’ hebben kinderen van De Leidse Buitenschool actief kennisgemaakt met hedendaagse jeugdcultuur (hiphop).
  • Per niveau (onder/midden/bovenbouw) is een jeugdcultuurdag georganiseerd waarbij de kinderen van tevoren 3 keuzes konden maken uit de 4 aangeboden workshops.
  • De workshops van 60 minuten werden gegeven door docenten van het Haags Hiphop Centrum (H3C) en Stichting AIGHT. Een enkele leerling kon ook meelopen met de vlogger/cameraman.

Specifieke doelgroep
5 professionals van H3C hebben de workshops verzorgd. Ze hebben een natuurlijke klik met onze specifieke doelgroep/leerlingen. Dit ook geldt voor de vlogger/cameraman en de coördinator die de tijdsbewaking en de regie van de dagelijkse eindpresentatie voor zijn rekening nam.

tekst loopt door onder de afbeelding

Resultaten

• Ondanks de ‘vreemdelingen’ op school deden alle kinderen enthousiast mee en sommige kinderen verrasten zelfs hun eigen leerkracht door tegen alle verwachtingen in toch mee te dansen of rappen tijdens de eindpresentatie voor publiek.
  • De leerkrachten waren unaniem enthousiast over de gegeven workshops die zowel qua opzet en inhoud goed aansloten bij belevingswereld kinderen.

Vervolg

Vanaf het begin van schooljaar 2021-2022 krijgen alle Aloysiusscholen de mogelijkheid zichzelf aan te melden voor een portie hedendaagse jeugdcultuur!