Een Goed voor De Widdonckschool Heibloem!

14 december 2021

De Widdonckschool in Heibloem krijgt van de Onderwijsinspectie de waardering Goed. De school voor speciaal onderwijs scoort daarmee beter dan een mooie voldoende. Een welverdiend compliment voor het team, dat zich elke dag opnieuw inzet voor optimale ontwikkelingskansen voor leerlingen.

Kinderen en ouders zijn heel tevreden over de school omdat het schoolklimaat fijn en veilig is en er veel geleerd wordt. Er is aandacht voor brede talentontwikkeling, bewegend leren en het burgerschapsonderwijs is goed. Directie en team werken goed samen, doen dat vanuit één visie en wisselen kennis met elkaar uit.

De leerlingenzorg is goed en er is passende begeleiding en ondersteuning voor leerlingen. Voor kinderen met specifieke onderwijszorgvragen is er de onderwijszorgklas en de ontdekklas. Ook het partnerschap met ouders is goed, net als de samenwerking met partners in jeugdhulp en jeugdzorg.

Onderwijskwaliteit
De Onderwijsinspectie houdt de onderwijskwaliteit van scholen in de gaten. Is alles op orde, dan krijgt een school een basisarrangement en dat is een mooie voldoende. Al eerder kreeg De Spoorzoeker in Roermond een Goed en ook de Latasteschool in Horn deed een Goed-aanvraag.

Voorbereiding
Voor de Widdonckschool deed de Aloysius Stichting een tijd terug een aanvraag voor een onderzoek naar Goed. Daar hoort een uitgebreide voorbereiding bij. Zo deed het team met ondersteuning van de stafafdeling Onderwijskwaliteit van Aloysius een zelfevaluatie om de onderwijskwaliteit zelf in beeld te brengen.

Conclusie: de Widdonckschool is Goed!

Door de coronamaatregelen liet het inspectiebezoek aan de school helaas langer op zich wachten dan gehoopt, maar op 19 oktober 2021 was het zover. Na bestudering van allerlei beleidsstukken, kwamen de onderwijsinspecteurs op bezoek. Zij spraken onder anderen met kinderen, ouders en medewerkers en keken ook uitgebreid in de groepen. De conclusie: de Widdonckschool is Goed!

Lees meer op www.widdonckschoolheibloem.nl