[Ingezonden] Schaken

08 september 2015

We zijn weer gestart. Inmiddels is in het hele land elke school weer in vol bedrijf. Natuurlijk zijn we als team wat eerder bij elkaar gekomen. Het belangrijkste onderwerp was de nieuwe cao. Best ingewikkeld en het vroeg een grondige uitleg van onze directeur Bart.

Wat ik goed vind is dat iedereen verantwoording moet afleggen hoe hij of zij nou precies de scholingsuren gebruikt. Tot nu toe was dat nog wat vrijblijvend en het is naar mijn idee heel erg goed dat die uren echt zinvol worden ingezet. Onderwijs vraagt om continue professionalisering. Stilstaan is “not done”!

Onze directeur had een lijst meegenomen. Daar stonden allerlei onderwerpen op waarin je je kon nascholen:

Autisme, ICT, omgaan met verschillen, positief communiceren, rekenen en wiskunde, hoogbegaafden. En nog meer. Er stonden onderaan ook stippeltjes. Je kon zelf een onderwerp invullen dat niet op de lijst stond. Je moest dan wel aangeven waarom je vindt dat het studie-onderwerp zinvol is voor de school en jezelf. Terecht, want “kantklossen” is leuk, maar minder zinvol om de school op een hoger kwaliteitspeil te brengen.

Er werden geintjes gemaakt in het team. Collega’s riepen de gekste onderwerpen, de Zmokkers! Freek noemde “snel afdrogen, vooral van leerlingen” en Julia brulde “creatief met kurk voor slechtzienden”.

Toen ik invulde “schaken voor beginners” lag het team ook in een deuk. Toen ze zagen dat ik niet meelachte, werd het wat stiller.

Cursussen over autisme en ODD en CD heb ik al gevolgd en communiceren, ach ik heb er geen enkel probleem mee gehad.

Maar in mijn nieuwe klas zitten Achmed en Lieve. Beiden Asperger. Ik weet hoe een Asperger in elkaar zit. Ik weet hoe ze kunnen reageren, waar ze sterk en zwak ik zijn en ik weet ook de mogelijke oorzaken van deze vorm van autisme. Hersenhelften en zo. Ik heb er heel veel over gelezen en ik heb studiedagen gevolgd.

Maar ik weet niets van schaken. Achmed en Lieve wel.

Vandaar.

Lisette