Leestijd 2 - 3 min
Werkplaatsinrichting en schoolmeubilair helpt beroepsgericht praktijkonderwijs in Afrika vooruit
Nieuwe container(s) komende zomer naar partnerschool in Namibië
Zijn veel van de Aloysiusscholen bezig met vernieuwing van hun onderwijsconcept, onze partnerschool in Namibië is dat óók. De Karstveld Academy (voorheen heette de school Agri College) wil meer praktijkgericht onderwijs aanbieden, om jongeren goed op te leiden en goede arbeidskansen te bieden. Het nieuwe schoolgebouw is klaar, nu de inventaris nog. Binnenkort vertrekt weer een container richting Afrika, dus wie praktijklokaalinrichting of andere schoolspullen een tweede leven gunt … haak aan! Maar: er zijn meer opties voor verbinding, bijvoorbeeld door leerlingen met elkaar in contact te brengen.

Al jaren is de Aloysius Stichting partner van de Karstveld Academy in Namibië, waar zo’n tweehonderd kinderen en jongeren basisonderwijs en voortgezet onderwijs volgen.

Met dank aan een gulle gift van een plaatselijke weldoener, is een nieuw en toekomstbestendig schoolgebouw gebouwd. Geweldig natuurlijk, maar alleen ‘stenen’ is niet genoeg voor goed onderwijs. Daarvoor is ook een passende inrichting nodig, waar Aloysius graag aan wil bijdragen.

Op bezoek in Grootfontein

In 2020 zijn Rutger Groen, Bjorn Kloostra en Ruud van de Rakt naar Grootfontein afgereisd om de school te ondersteunen met de inzet van ICT in het onderwijs. Lees hier het artikel.

Ook een bijdrage voor Namibië?

Rond de zomer gaat/gaan een of twee container(s) richting Namibië. Een aantal collega’s heeft zich al gemeld: er gaan digiborden, iPads en waarschijnlijk ook ouder schoolmeubilair mee. Omdat de school zich steeds meer toelegt op praktijkgericht onderwijs, is naast ICT-apparatuur, tafels, stoelen en kasten ook veel behoefte aan inrichting voor praktijklokalen.

Machines, apparatuur of gereedschap dat niet meer gebruikt wordt? Van bakoven tot grasmaaier en van houtdraaibank tot lasapparatuur: dit soort werkplaatsinrichting is van harte welkom om Afrikaanse jongeren goed voor te bereiden op hun toekomstige beroep.

Dankbaar voor eerdere giften

In de loop der tijd vonden heel wat ‘afgeschreven’ iPads, Apple TV’s en MacBooks hun weg naar Afrika. Ook vaste leveranciers droegen hun steentje bij en zo gingen ook schoolmeubilair en andere praktische spullen in een container naar Namibië. Een jaar geleden verzorgden collega’s tijdens een werkbezoek een uitgebreide training, om zo ICT-kennis over te dragen. Daar zijn de leerlingen en medewerkers van de partnerschool enorm blij mee.

Meedoen?

Spullen voor in de container? De Karstveld Academy als goed doel? Een idee om je leerlingen te betrekken bij de school in Namibië?

Meld je bij rutger.groen@aloysiusstichting.nl of
ruud.vanderakt@aloysiusstichting.nl en zij helpen je verder!

Verbinding? Graag!

Naast ‘spullen’ zijn er meer manieren om verbinding te zoeken met onze partnerschool. Zo zamelen veel scholen via allerlei acties geld in voor goede doelen: ook de Karstveld Academy komt daarvoor graag in aanmerking.

De school staat ook meer dan open voor contact met scholen in Nederland: via een videoverbinding met Namibië is een uitwisseling tussen leerlingen snel georganiseerd en kunnen jongeren wederzijds ontdekken hoe zij leven en onderwijs volgen.

auteur Rutger Groen