Basis op orde en sterke basis: kwaliteitsbewust werken
Voormalig onderwijsinspecteur Trudie zet haar kwaliteitskennis bij Aloysius graag in ‘vanuit de bedoeling’
“Ik herken mij in de kernwaarden van Aloysius”
Voormalig onderwijsinspecteur Trudie Wick is nu ruim een jaar bestuursadviseur bij de Aloysius Stichting. Directeuren en hun teams zijn blij met haar expertise en andersom bevalt de overstap Trudie ook prima. Afgelopen jaar werkte zij onder meer mee aan de vernieuwing van het schoolplanformat en de versterking van onze kwaliteitszorg.
“Ik kende Aloysius al vrij goed omdat ik als onderwijsinspecteur sinds jaren de vaste contactpersoon van het bestuur was en regelmatig onderzoek deed op de Aloysius-scholen”, vertelt Trudie. “Dat maakte de overstap na 22 jaar Onderwijsinspectie wel gemakkelijker.”
Met nog een aantal jaren te gaan voor haar pensioen vond Trudie het een mooie kans om nog een keer iets anders te doen en ging daarom graag in op de vraag van Aloysius om er te komen werken. “Het is een compliment waard voor de stichting dat die de kennis en ervaring van oudere medewerkers zo nadrukkelijk wil benutten.”
Kernwaarden passen goed
Trudie studeerde Duits en Italiaans en wilde als tolk-vertaler aan de slag. Omdat er na haar studie weinig werk was in die branche, haalde vervolgens nog een tweede- en eerstegraads bevoegdheid en werd leraar Duits. Na twaalf jaar voortgezet onderwijs stapte Trudie over naar de Onderwijsinspectie, waar zij al snel gekoppeld werd aan het gespecialiseerd onderwijs. Voor die sector was zij bovendien tien jaar met plezier betrokken bij de Staat van het Onderwijs.
En nu dus Aloysius. “Ik herken mij in de kernwaarden en waar die voor staan. De cultuur van de organisatie heeft mij altijd aangesproken en die blijkt nu inderdaad goed bij mij te passen. Dat de ontstaansgeschiedenis van Aloysius teruggrijpt op christelijke waarden, is voor mij een belangrijke reden om erbij te willen horen.”
Afwisselend en dynamisch
En? Hoe bevalt de overstap? “Heel goed. Ik vind het fijn om scholen te helpen bij hun kwaliteitszorg. Zo ben ik nu bijvoorbeeld veel in gesprek met de justitiescholen, waarvoor ik bij de Onderwijsinspectie een voorliefde heb.” Trudie merkt dat scholen blij en geholpen zijn met haar kennis over wet- en regelgeving.
“Ik krijg in gesprekken terug dat directeuren en teams soms verbaasd zijn dat ik zo vanuit de bedoeling werk”, vertelt Trudie. “Voor mij is dat niets nieuws. Ook de wetgever heeft natuurlijk een bepaalde bedoeling met die wet- en regelgeving. Het gaat erom hoe je die als school interpreteert en vertaalt naar je eigen context. Welke leerlingen heb je? Hun ontwikkelingsperspectief staat centraal: daar stem je het onderwijs op af.”
Ondersteuning bij het schoolplan
Trudie richtte zich afgelopen jaar onder meer op de vernieuwing van het schoolplanformat, dat niet alleen voldoet aan actuele wet- en regelgeving, maar ook aansluit bij de nieuwe koers.
Samen met een aantal collega’s maakte Trudie deel uit van een schoolplanondersteuningsteam dat directeuren en hun teams desgewenst ondersteunde bij het schoolplan. Het team ontwikkelde verder een aantal hulpinstrumenten voor bijvoorbeeld een doelgroep- en contextanalyse en het formuleren van doelen.
Meer samenhang
Trudie werkte ook mee aan de vernieuwing van het kwaliteitshandboek ‘Kwaliteitsbewust besturen en leidinggeven’, dat eind 2024 is vastgesteld. “We hebben het Onderzoekskader van de Inspectie van het Onderwijs en de Kwaliteitsnorm Speciaal Onderwijs waaraan Aloysius wil voldoen met elkaar verbonden. Zo ontstaat er meer samenhang”, licht ze toe.
Dit sluit aan op de wens van scholen: die willen graag een goed, logisch en zo eenvoudig mogelijk kwaliteitskader en geen ‘stapeling’ van beleidsvoorschriften. De komende tijd gaat Trudie als boegbeeld van een nieuw impactteam met collega’s verder aan de slag met kwaliteitsbewust werken en de instrumenten en werkprocessen die daarbij helpen. “De afwisseling in dit denk- en ontwikkelwerk en de contacten met scholen is leuk, maar het kost soms moeite om alles goed in balans te houden. Er is veel te doen.”
Inspectie op bezoek
Als onderwijsinspecteur streefde Trudie ernaar om zorgvuldig om te gaan met de spanning die inspectieonderzoeken bij de scholen oproept. Nu ze in 2024 ‘vanaf de andere kant’ betrokken was bij de voorbereidingen van een aantal inspectiebezoeken, merkte zij des te meer “hoe belangrijk het is dat de menselijke maat voorop staat”.
Trudie: “Onderwijsmensen die er met het hart op de juiste plaats elke dag voor kiezen om met kinderen en jongeren te werken die het minder gemakkelijk hebben in het leven, verdienen in de eerste plaats alle respect. En natuurlijk: als er vervolgens iets te verbeteren valt, mag dat gezegd worden.”
Belangrijker nog, is dat directeuren en hun teams hun kwaliteit vooral zélf in beeld hebben. “De kunst is om kwaliteitszorg los te zien van of de Onderwijsinspectie langskomt, of niet. Ik wil scholen er graag bewust van maken hoe het onderdeel is van hun dagelijkse werk.”