De basis voor ons werk
Kinderen en jongeren die vanwege hun vaak kwetsbare positie op onze expertise zijn aangewezen, moeten kunnen rekenen op goed onderwijs. Voorwaarde voor betekenisvol onderwijs is een sterke basis. Die staat voorop en blijft op alle scholen aandacht en onderhoud vragen.
Wat is die sterke basis dan? Het gaat om een ijzersterk pedagogisch klimaat, de onderwijsvisie zichtbaar op de werkvloer, minimaal basiskwaliteit (inspectie), voldoende goed opgeleide medewerkers die vanuit de kernwaarden werken, een kwaliteitscultuur van planmatig verbeteren en een financieel gezonde school.
Onze visie … elke dag in praktijk
Wij werken vanuit een gedeelde visie, die elke dag zichtbaar is voor leerlingen, hun ouders en onze netwerkpartners. “Wij hebben zorg voor ieder ander, vooral voor hen die het moeilijker hebben dan wijzelf en dat doen wij door volhardend te zijn in onze betrokkenheid.”
Wij zetten ons elke dag onverminderd betrokken in voor onze leerlingen, die het gezien hun vaak complexe gedrag, leerstoornis en/of psychiatrische problemen allemaal een stuk moeilijker hebben dan wijzelf. Wij gaan door waar anderen stoppen, vinden betekenis in ons werk, doen ons werk met plezier, geven net dat onsje meer en vinden ieder kind de moeite waard om ons best voor te doen. Dit alles doen wij vanuit onze gedeelde kernwaarden Kracht, Onvoorwaardelijkheid en Passie.
Onze missie … is voor hún toekomst
Wij zijn er voor kinderen en jongeren van 4 tot 27 jaar die onze expertise in onderwijs, begeleiding en ondersteuning nodig hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen. Wij bereiden onze leerlingen voor op een betekenisvolle toekomst in de samenleving.
Daarbij richten wij ons nadrukkelijk ook op hun ouders, familie en verdere omgeving. Wij werken daarvoor ook nauw samen met onze netwerkpartners in onder meer onderwijs en jeugdhulp.
Wij bieden onze leerlingen een passend ontwikkelings- en opbrengstgericht onderwijsprogramma, dat is afgestemd op hun leefwereld. Dat doen wij in een leeromgeving die optimaal stimuleert en die leerlingen tot hun recht laat komen. Daarnaast ondersteunen wij (reguliere) scholen bij het vormgeven van passend onderwijs in diverse samenwerkingsverbanden. Wij spreken ieders talent aan, kijken vooral naar wat wél goed gaat en leren onze leerlingen om te gaan met zichzelf en anderen.
Dagelijkse kwaliteit peilen
We peilen op een andere manier de tevredenheid van leerlingen, ouders, medewerkers en netwerkpartners. Kort gezegd draait het meer om de ‘dagelijkse’ kwaliteit op school. Hoe beleven – bijvoorbeeld - leerlingen de kwaliteit van hun schooldag? In 2020 deden we een speciale peiling, gericht op afstandsonderwijs.
Een 9 voor oudercontact in coronatijd Rector Baptistlaan
Voor al onze leerlingen was leren in coronatijd een pittige klus, maar dat gold zéker voor de jongens en meiden die in 2020 examen deden. Hoe zij, hun ouders en hun leerkrachten die tijd hebben ervaren, vertelden scholen voor voortgezet speciaal onderwijs in online artikelen die via de scholenwebsites en social media werden gedeeld. De scholen wisten van de diploma- uitreikingen toch een heel bijzonder feestje te maken. Zo zette De Korenaer Helmond geslaagden in het zonnetje tijdens een feestelijke drive-thru.
Reportage Spoorzoeker
De Spoorzoeker werd recent JOGG-school. JOGG staat voor Jongeren Op Gezond Gewicht, tegenwoordig vaker neergezet als ‘Gezonde jeugd, gezonde toekomst’. Met partners als Centrum voor Jeugd en Gezin, gemeente Roermond en sportverenigingen maakt de school kinderen en hun ouders bewuster van een gezonde leefstijl.
Om het ‘JOGG-schap’ te vieren, zou de dag voor de Koningsspelen Spoorzoeker Fit! plaatsvinden. Dat beloofde een spetterende dag te worden met sport, spel en gezond en lekker eten voor leerlingen en ouders. Helaas gooide ‘corona’ roet in het eten, maar van uitstel komt geen afstel, benadrukt Noortje. “We halen die dag zéker in.”
Op tournee om mbo’s en hbo’s te vertellen over ons mooie onderwijs
Fenne Smits werkt in het voortgezet speciaal onderwijs bij De Korenaer Helmond en houdt van zijn vak. Hij gaat daarom graag naar pabo’s in de regio om studenten te vertellen over zijn passie voor het speciaal onderwijs. “Ik wil dat juist leerlingen in het speciaal onderwijs die het zo hard nodig hebben ook in de toekomst goede, enthousiaste leraren houden.”
Hier een afsluitende tekst over hoe de bovenstaande onderdelen bij het jaarmagazine 2020/2021 horen en misschien nog wat meer informatie over wie er allemaal aan mee gewerkt hebben etc. ... (op alle pagina’s dezelfde tekst?)