Onderwijsconcept voor nu en straks
Elke school heeft een toekomstgericht onderwijsconcept dat leerlingen toerust op wat zij straks nodig hebben in onze samenleving en dat hun eigenaarschap versterkt.
Een greep uit de onderwijsconcepten
Veel scholen waren al bezig met vernieuwing, versterking of verdieping van hun onderwijsconcept en wilden daar graag mee door. Daarom kreeg het koersthema Onderwijsconcept voor nu en straks, een plek in de huidige koers. Waar werken scholen zoal aan? Een greep.
Positief in balans
De Latasteschool in Horn voert het nieuwe onderwijsconcept Positief in Balans in. Van ervaringsleer tot gezond koken en van lekker veel bewegen tot focus op motorische ontwikkeling: het hoort er allemaal bij! Benieuwd? Lees het artikel over het nieuwe concept.
Intern op stage
Het Molenduin – met locaties in Driehuis, Santpoort-Noord en Schagen – ontwikkelde een praktijkgericht onderwijsconcept voor echte doeners. Leerlingen gaan intern op stage, bij leerwerkbedrijven in de nabijheid van school en bij bedrijven in de regio.
“Zichzelf kunnen bewijzen in een arbeidssetting buíten school verbreedt hun kunnen en zelfvertrouwen”, vertelde stagebegeleider Martin van Burgel. Zijn leerlingen knapten in juni 2020 het tijdelijke schoolgebouw voor De Windvang in Katwijk op als stage. Lees meer in dit online artikel.
21e eeuwse vaardigheden
Scholengemeenschap Harreveld focust op gepersonaliseerd leren, eigenaarschap voor leerlingen en 21e eeuwse vaardigheden in het onderwijs. In het ICT-Lab worden jongeren ICT-vaardig, maar ook besteedt de school veel aandacht aan beeldende vorming. Bekijk in dit filmpje hoe dat eruit ziet!
Onderwijs betekenisvol(ler) dankzij inzet ICT
Een ontwerpteam met leerkrachten van scholen in de sectoren Noord & Gesloten en West, pionierde een jaar lang met Leskisten ICT. Met de gebruikerservaringen is de inhoud van de Leskisten ICT verbeterd en zijn webinars en instructiefilmpjes gemaakt voor collega’s. Komend jaar gaan álle scholen in de twee sectoren aan de slag met de Leskisten ICT. Sector Zuid neemt de aanpak over.
Ontdekkingstocht naar een passend onderwijsconcept
Docent gym en wiskunde Bart Markhorst van Scholengemeenschap Harreveld, is blij met de VR-brillen waarmee hij zijn lessen levensechter kan maken. Dat helpt om lesstof beter over te brengen, maar is ook erg fijn als je lesgeeft in gesloten onderwijs. Daar kun je immers niet eenvoudig op excursie met leerlingen.
Lees het artikel over het onderwijsconcept waaraan Scholengemeenschap Harreveld werkt.
De meerwaarde van ICT
Beebots, Probots en Osmo: zo heten de programmeerrobots die leerkracht Charlotte Verhoek van Nexus in Heerhugowaard inzet in alle groepen van het speciaal (basis)onderwijs.
Lees in online magazine Aloysius Digitaal een ander interview met Charlotte en haar collega Lisanne.
Aloysius Digitaal
In het online magazine Aloysius Digitaal verzamelden we ervaringen en voorbeelden die collega’s in coronatijd ICT inzetten om – al dan niet op afstand – goed in contact te blijven en om goed onderwijs te geven. Gemist? Het magazine staat nog steeds online!
Kiezen voor duurzaam onderwijs
Alle Aloysiusscholen vernieuwen, versterken of verdiepen richting 2024 hun onderwijsconcept. Ook het team van de Savioschool in Hillegom ging afgelopen jaar aan de slag met de vraag: wat willen wij kinderen nu écht graag meegeven? De school kiest een duurzame koers en zet in op een stevige basis vanuit de kernvakken, talentgericht workshoponderwijs, bewegend leren en gezondheid.
Het Aloysiusmodel
Het Aloysiusmodel is geïnspireerd op de Whole School Approach waar hoogleraar Transformatief Leren voor Sociaal-ecologische Duurzaamheid Arjen Wals van de Wageningen Universiteit voor tekende.
Wals baseerde zijn brede benadering op de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties, waaraan ook Nederland zich heeft gecommitteerd. De Whole School Approach wordt gepromoot door de Coöperatie Leren voor Morgen waarvan Aloysius ook lid is geworden in 2020. De coöperatie ondersteunt bij verduurzaming binnen en buiten het onderwijs, van peuter tot professional.
In het jaarmagazine 2020-2021 deelt de Aloysius Stichting hoe samen met leerlingen, ouders, medewerkers en partners wordt gewerkt aan onze koers Sterk onderwijs voor een betekenisvolle toekomst. Via QR-codes bieden we vanuit het papieren magazine op deze plek online verdieping en verrijking. Klik, lees, kijk en ontdek nog meer over ons werk!
Fotografie
Maartje van Berkel, Frank Meester en Jeroen Jazet