Tijdens de ochtend kun je kiezen uit één sessie van 90 minuten, of twee van 45 minuten. ’s Middags kies je één sessie van 45 minuten. Wat staat er zoal op het programma?
Kinder- en jeugdpsycholoog Karien Stolk leert je in dit uitgebreide college hoe je door de traumabril kijkt. Naast theorie over trauma en hoe je lesgeeft aan kinderen met een trauma, ontdek je ook hoe je traumasymptomen herkent en wat ‘het onderwijs’ kan doen om de veerkracht van leerlingen te vergroten via positieve ervaringen.
College | Gesloten onderwijs/pedagogisch handelen versterken - 90 minuten
Beeldend kunstenaar, onderzoeker, schrijver, leraar én impactteamlid Jelle Ris gaat met deelnemers in gesprek over de het dagelijks pedagogisch handelen tijdens ‘bumpy moments’ in de interactie tussen leerling en leerkracht. Wat zijn handelingsalternatieven en hoe handel je ‘juist’, ook in de ogen van de leerling? Kies voor deze kortere sessie, of in de ochtend voor de langere, met meer ruimte voor het uitwisselen van praktijkervaringen.
Interactief college | Pedagogisch handelen versterken - 90 minuten of 45 minuten
Hoe zorg je dat het onderwijs aansluit bij wat kinderen en jongeren nu en later nodig hebben? Wat vraagt de samenleving? Hoe zorg je dat je de onderwijskwaliteit overeind houdt als je anders gaat organiseren? Wat doet anders en rijker organiseren met werkplezier? Hoe pakken collega’s het aan? Op basis van een serie filmpjes gaan we in gesprek over een aantal stellingen.
Films en debat | Onderwijs anders en rijker organiseren - 45 minuten
Een aantal Aloysiusscholen is ermee aan de slag: FutureMe. Talentcoaches gaan aan de slag met leerlingen om ze bewust te maken van hun ‘toekomstige ik’. Leerlingen ontdekken zo hun (verborgen) talenten. Ervaar zélf hoe dat uitpakt en doe mee met de workshop theater van talentcoach Natasha. Je gaat dingen ontdekken waarvan je niet wist dat je ze kon. Tijdens deze workshop ga je aan de slag met spelopdrachten zoals uitbeelden, samenwerken, scènes spelen, improviseren, hoge en lage status werken en emoties herkennen en toepassen.
Workshop | Gesloten onderwijs/onderwijs anders en rijker organiseren - 45 minuten
Ervaar zelf de rijke impact van FutureMe -Outdoor & survival
Een aantal Aloysiusscholen is ermee aan de slag: FutureMe. Talentcoaches gaan aan de slag met leerlingen om ze bewust te maken van hun ‘toekomstige ik’. Leerlingen ontdekken zo hun (verborgen) talenten. Ervaar zélf hoe dat uitpakt en doe mee met de workshop outdoor & survival van talentcoach Geir. Buiten bezig zijn geeft je energie! Leer nieuwe vaardigheden en praktische vaardigheden om in de natuur te overleven en ervaar hoe lekker het is om buiten te bewegen.
Workshop | Gesloten onderwijs/onderwijs anders en rijker organiseren - 45 minuten
Ervaar zelf de rijke impact van FutureMe - Comedy
Een aantal Aloysiusscholen is ermee aan de slag: FutureMe. Talentcoaches gaan aan de slag met leerlingen om ze bewust te maken van hun ‘toekomstige ik’. Leerlingen ontdekken zo hun (verborgen) talenten. Ervaar zélf hoe dat uitpakt en doe mee met de workshop comedy van talentcoach Marcel. Marcel is ook wel bekend als Aries, stand-up comedian. Als comedian leer je hoe je met je emoties moet omgaan. Hoe zet je leuke én minder leuke ervaringen om in comedy? Door comedy spelletjes te spelen en sketches te bekijken en daarover het praten, ontdek je de kracht van comedy.
Workshop | Gesloten onderwijs/onderwijs anders en rijker organiseren - 45 minuten
Ervaar zelf de rijke impact van FutureMe - Foto en film
Een aantal Aloysiusscholen is ermee aan de slag: FutureMe. Talentcoaches gaan aan de slag met leerlingen om ze bewust te maken van hun ‘toekomstige ik’. Leerlingen ontdekken zo hun (verborgen) talenten. Ervaar zélf hoe dat uitpakt en doe mee met de workshop beelden van talentcoach Rian. Maak foto’s en filmpjes op je iPad en telefoon en leer hoe je een goed, sprekend beeld maakt dat ook je gevoel weergeeft. Zo ontdek je meer over jezelf en wordt vaardiger in fotografie.
Workshop | Gesloten onderwijs/onderwijs anders en rijker organiseren - 45 minuten
Stap in de virtuele wereld en ontdek hoe verrijkend die kan zijn voor leerlingen én onderwijsprofessionals. Je kunt zelf de hoofdrol pakken door verschillende situaties te ervaren en te leren hoe je daarmee om kunt gaan. Toekijken kan ook en is ook heel inspirerend en leerzaam. Ontdek wat virtual reality kan betekenen voor jouw school!
Praktijksessie | Pedagogisch handelen versterken/onderwijs anders en rijker organiseren - 45 minuten
Meer impact maken met inzet van virtual reality – Hoe kunnen LEERLINGEN oefenen met VR?
Stap in de virtuele wereld en ontdek hoe verrijkend die kan zijn voor leerlingen. Zij kunnen ‘heel echt’ allerlei situaties oefenen die zij tegenkomen in de praktijk, hun werk of buiten geslotenheid. Leer wat dit kan brengen en ontdek de mogelijkheden. Toekijken kan ook en is ook heel inspirerend en leerzaam. Ontdek wat virtual reality kan betekenen voor jouw school!
Praktijksessie | Gesloten onderwijs/duurzame arbeidstoeleiding - 45 minuten
Hoe herken en duid je ontwikkelbehoeften van leerlingen die sociaal-emotioneel méér nodig hebben dan het ‘reguliere speciale’ aanbod? Hoe kom je van hieruit tot passend onderwijs voor die leerlingen? In deze workshop hoor je meer en ga je samen aan de slag met bouwstenen om hier op basis van goede informatie en analyse op school structureel mee verder te gaan.
Samen bouwen -workshop | Pedagogisch handelen versterken - 45 minuten
De Aloysiusscholen waar de educatieve theatergroep PlayBack aan de slag ging met leerkrachten, zijn laaiend enthousiast … Stort je ook in deze interactieve theaterervaring, ervaar en leer aan de hand van herkenbare praktijksituaties hoe jij je pedagogisch handelen kunt versterken. Zo ontdek je of werken met PlayBack ook iets voor jouw team is!
Theatervoorstelling | Pedagogisch handelen versterken - 45 minuten
Laat je door de impactteams Gesloten Onderwijs en Duurzame arbeidstoeleiding inspireren! Zij praten je bij over actuele inzichten, pilots en ontwikkelingen in het voortgezet speciaal onderwijs die gericht zijn op betere nazorg voor onze leerlingen. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen hun (duurzame) plek vinden in werk of vervolgonderwijs en wat kunnen wij daar als scholen in betekenen?
Inspiratiesessie | Duurzame arbeidstoeleiding/Gesloten Onderwijs - 45 minuten
vrijdag 21 juni 2024
09:00 uur - 17:00 uur
Mauritskazerne in Ede
Nieuwe Kazernelaan 2
6711 JC Ede