scroll naar beneden om de uitzending terug te kijken
Waar heb je ‘later’ nu écht iets aan voor je toekomst? Dat was één van de onderwerpen aan tafel waarover oud-leerling Giovanni en sectordirecteur Jac Verstegen in gesprek gingen. Giovanni vond zijn mentor Marga vroeger héél streng en is daar achteraf blij om. Inmiddels zijn ze collega’s, want Giovanni loopt stage op zijn voormalige school De Korenaer Stevensbeek.
“Wij moeten meer aandacht hebben voor onze hoogbegaafde leerlingen”, onderstreepte Jac in het koerscafé. “Ook met je handen kun je namelijk hoogbegaafd zijn.”
Door het onderwijs praktischer te maken, wordt het voor leerlingen leuker, is zijn overtuiging. En dan komt de theorie er vanzelf wel bij als je iets tegenkomt dat je niet weet. Giovanni was het er roerend mee eens!
Hoe werkt motivatie in ons brein?
“Onze leerlingen doen vaak eerst, en denken dan. Hoe komt dat toch?”, vroeg presentator Rob van Lieshout aan Margriet Sitskoorn. Zij legde uit hoe motivatie in ons brein werkt en noemde daarin heel kort even het SCARF-model van David Rock.
Motivatie wordt grotendeels gestuurd door een eenvoudig principe: we willen bedreiging minimaliseren en beloning maximaliseren. Het primitieve deel in ons brein beslist razendsnel wat ‘zoet’ is en wat ‘zuur’ en ons bewust brein heeft daar weinig invloed op.
Het SCARF-model gaat over vijf domeinen die van invloed zijn op die motivatie: je status, je gevoel van zekerheid (certainty), je autonomie, je gevoel erbij te horen (relatedness) en je perceptie van rechtvaardigheid (fairness). Meer lezen? Margriet Sitskoorn schreef een boek over waarom zondigen zo verleidelijk is.
woensdag 31 maart 2021
15:30 uur - 17:00 uur
Livestream
Vanuit de studio in Kessel