Leestijd 4 - 5 min
Afstandsonderwijs in Grootfontein (Namibië)
Rutger Groen, Bjorn Kloostra en Ruud van de Rakt zijn in de week van 14 tot en met 20 maart 2020 naar Grootfontein afgereisd om de school te ondersteunen met de inzet van ICT in het onderwijs.
Ruud van de Rakt en Rutger Groen stellen drie JVC-beeldschermen ter beschikking.

Partnerschap

De Aloysius Stichting heeft in de afgelopen jaren een partnerschap opgebouwd met het Grootfontein Agri College in Namibië. Op het Agri College volgen circa 200 kinderen uit de regio basisonderwijs en voortgezet onderwijs. De school wil zich in het komend jaar ook op praktijkgericht onderwijs gaan richten. Hiermee speelt de school niet alleen in op de grote behoefte aan bijvoorbeeld elektriciens en loodgieters in de buurt maar biedt zij ook een mooie kans voor kansarme kinderen op een betekenisvolle toekomst.

Start

De samenwerking is in 2018 gestart met een werkbezoek van twee leerkrachten van het Agri College bij de Aloysius Stichting. Tijdens het werkbezoek heeft De Korenaer Deurne 68 afgeschreven iPads en enkele Apple tv’s aan de leerkrachten gegeven die zij in hun koffer mee terug naar Namibië hebben meegenomen.

Tweede gift

In de zomer van 2019 hebben we onze vaste leveranciers gevraagd om ons te ondersteunen met een tweede gift. Met de bijdrage van onder andere PMS, Presikhaaf, sbo De Windvang en tien sponsoren heeft het Agri College na een lange reis van een containerschip de beschikking gekregen over 140 extra afgeschreven iPads van de Latasteschool en De Dolfijn, 250 prachtige ‘stoele en bankies’ en een multifunctionele printer van PCI. Onze hardware leverancier Amac heeft daarop nog eens 140 beschermhoezen nagestuurd.

Werkbezoek en tweede gift

Klik op deze link om meer te lezen over het werkbezoek in 2018. Op intranet is op 11 november 2019 een nieuwsbericht gedeeld over de tweede gift.

Hoe gebruik je iPads op school?

Nadat de iPads in december 2019 op school waren aangekomen kwam al snel de vraag naar een training voor alle leerkrachten bij het Agri College naar boven. Hoe zet je iPads optimaal in tijdens de lessen? Aan deze vraag is door Rutger Groen, Bjorn Kloostra en Ruud van de Rakt gehoor gegeven. Dit team is in de week van 14 tot en met 20 maart 2020 naar Grootfontein afgereisd om de school te ondersteunen met de inzet van ICT in het onderwijs, maar ook om met het bestuur, het management en de leerkrachten van de school aan de slag te gaan met ICT in het onderwijs. Voor ons bezoek zijn sponsoren in Namibië en in Nederland gevonden. Zonder hen was deze reis niet mogelijk geweest. Om voortaan trainingen in werkgroepen te kunnen organiseren hebben we ter plaatste drie nieuwe JVC-beeldschermen aangekocht en gedoneerd aan de school (foto hierboven).

Bjorn Kloostra geeft les aan de leerkrachten van het Agri College
Leerkrachten aan de slag met Google Classroom

Onze collega’s in Grootfontein schrijven ons....

Na die week se opleiding , het ons as bestuur met Ruud, Bjorn en Rutger vergader om die pad vorentoe te bespreek. Ons het besluit om 'n vereiste van 10% digitale onderrig vir hierdie jaar te implimenteer. Ewe skielik met Corona, was die skole langer toe en moes ons nou 100% afstands onderrig doen.

Vanaf 15 April is Grootfontein Agri College volledig besig met afstandsonderrig in al ons vakke. Alle onderwysers is druk besig en werk van hulle huise af. Niks hiervan sou moontlik wees sonder die ruim skenkings van die Aloysius Stigting en hulle vennote. Wat 'n voorreg om sulke vriende te he. 'n Baie groot dankie van elke onderwyser, leerling, ouer en bestuur dat julle dit vir ons moontlik gemaak het.

Coronavirus

Toen het team van Aloysius op zaterdag 14 maart in de namiddag in Grootfontein aankwam werd ook de eerste coronabesmetting in Namibië geconstateerd. Hierop is door het Agri College besloten om de school voor kinderen direct te sluiten door de voorjaarsvakantie met een week te vervroegen.

Ondanks alle onzekerheid van het coronavirus voor ons bezoek, gaf het ons ook de unieke mogelijkheid om de hele week samen met alle leerkrachten te trainen in het gebruik van iPads voor het onderwijs.

Ruud, Rutger en de aannemer bekijken tekeningen van de nieuwbouw.
Leerkrachten bereiden een presentatie met iPad voor.

Afstandsonderwijs

Nu de school in Namibië nog wel even gesloten blijft staan de leerkrachten van het Agri College voor een flinke uitdaging. Afstandsonderwijs is door het corona-virus nóg belangrijker geworden dan het al was. Met de kennis uit onze trainingen kunnen zij hier nu beter op inspelen.

Nieuw schoolgebouw

Op dit moment wordt aan de rand van Grootfontein een nieuw schoolgebouw voor het Agri College gebouwd voor kinderen van 2 tot en met 20 jaar. Het gebouw is een gift van een donateur uit Namibië. De donateur is in Grootfontein opgegroeid en wil met dit project ook aan kwetsbare leerlingen een betere toekomst geven.

De financiering van de inrichting is aan het Agri College zelf. Tijdens ons bezoek hebben we samen met de aannemer, het bestuur en de betrokken donateur over de inrichting van het gebouw gesproken. Daarbij is ook de mogelijke rol van Aloysius aan bod gekomen. Zo hebben we bijvoorbeeld aangeboden om de bouwtekeningen te beoordelen (denk aan inrichting van ICT-aansluitingen, praktijkruimtes, enzovoorts).

Wordt vervolgd

Uiteraard blijven we verder met Grootfontein samenwerken, een dankbaar en inspirerend partnerschap met veel wederzijds respect. We houden jullie op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen van dit samenwerkingsverband.

auteur Rutger Groen
relevante categorieën afstandsonderwijs, ict, netwerkpartners