Sterke basis
Kinderen en jongeren die vanwege hun vaak kwetsbare positie op onze expertise zijn aangewezen, moeten kunnen rekenen op goed onderwijs. Voorwaarde voor betekenisvol onderwijs is een sterke basis. Die staat voorop en blijft op alle scholen aandacht en onderhoud vragen.
Wat is die sterke basis dan? Het gaat om een ijzersterk pedagogisch klimaat, de onderwijsvisie zichtbaar op de werkvloer, minimaal basiskwaliteit (inspectie), voldoende goed opgeleide medewerkers die vanuit de kernwaarden werken, een kwaliteitscultuur van planmatig verbeteren en een financieel gezonde school.








Blij met zij-instromers.
Zij-instromer Robin: “Ontdekkingsreis van leerlingen begeleiden is geweldig”








Na de kunstacademie ging Robin Groot aan de slag in de zorg en organiseerde daar als maatschappelijk werker allerlei creatieve projecten. Hij stapte vorig jaar over naar het onderwijs en geeft bij Aventurijn in Nijmegen lessen kunst en cultuur. “Ik kan alles kwijt in deze baan: mijn kunstenaarschap, mijn ervaring als maatschappelijk werker en mijn liefde voor muziek.”
Zij-instromer Rens heeft zijn hart verpand aan het voortgezet speciaal onderwijs








Van het voortgezet naar het gespecialiseerd onderwijs: die overstap bevalt Rens van der Wel nog altijd prima. “Ik heb mijn hart verpand aan het voortgezet speciaal onderwijs”, onderstreept hij. Op De Ortolaan Roermond is Rens mentor van een eindexamenklas vmbo-kader en organiseert school-brede projectweken. Met twee tweedegraadsopleidingen geschiedenis en maatschappijleer op zak, haalde Rens vorig jaar ook nog zijn pabodiploma.
Zij-instromer Denise: "Teamgevoel maakt werken een stuk fijner"








Geschiedenisdocent Denise Martens genoot in het reguliere voortgezet onderwijs juíst van de leerlingen die iets extra’s nodig hebben. Dat zette haar aan het denken. Inmiddels is ze aan haar tweede jaar bezig in het voortgezet speciaal onderwijs op De Korenaer Stevensbeek. “Het levert zóveel energie op als je ziet hoever sommige leerlingen kunnen komen!” Een grote plus is het teamgevoel, vindt Denise.
“We zitten midden in de stormingsfase”, steekt leerkracht Denise Martens van De Korenaer Stevensbeek van wal. Van de start tot de herfstvakantie doorloopt de school voor voortgezet speciaal onderwijs de Gouden Weken, die gericht zijn op groepsvorming. En dat gaat met de nodige ‘reuring’ gepaard. Inderdaad: ‘storm’.
Groenteboer Thijs als zij-instromer nu “helemaal verknocht” aan leerlingen








Groenteboer Thijs Manders zocht een nieuwe uitdaging en vond die als leerkracht bij De Korenaer in Helmond. Na een dag meelopen, was hij naar eigen zeggen “positief geprikkeld” en na twee weken werken “helemaal verknocht” aan zijn leerlingen. “Geen dag is hetzelfde en die afwisseling past bij mij. Ik krijg alle vrijheid en ben blij met de steun van collega’s. Het is fijn dat ik iets kan betekenen voor de jongeren in ons voortgezet speciaal onderwijs.”
Werken bij Aloysius: alle vacatures op één plek








Alle vacatures op één plek en alle informatie over de Aloysius Stichting bij elkaar: zie onze best bezochte website Werken bij Aloysius!
Op Werken bij Aloysius staat ook (opleidings)info voor zij-instromers die bij ons aan de slag willen.
“Uitgelezen kans om mijzelf te ontwikkelen als leerkracht”








Na haar mbo-studie ging Sharona Groot verder studeren maatschappelijk werk en dienstverlening en deed nog een jaar de lerarenopleiding Omgangskunde. Nu werkt ze met veel plezier alweer drie jaar bij de Antoniusschool in IKC IJmuiden. In februari gaat de vlag uit, want dan is Sharona klaar met opleiding nummer drie: de pabo. “Een uitgelezen kans om mijzelf als leerkracht te ontwikkelen: Aloysius betaalt mijn opleiding, studieboeken en studietijd.”
Dina Aabbouz in de top 3 Leraar van het Jaar








Supertrots zijn wij op ‘onze’ Dina Aabbouz van De Burcht in Sassenheim. Zij behaalde de top 3 van de verkiezing Leraar van het Jaar en maakte vandaag tijdens de finale vol passie duidelijk hoe mooi werken in het gespecialiseerd onderwijs is. Al sleepte Dina niet dé titel in de wacht, voor ons is zij natuurlijk een topper!
Jaar van het lezen en ambitiegericht werken








In 2022 besteedden we via nieuwe webinars in de Aloysius Academie, een koerskrant en een serie artikelen op ons intranet extra aandacht aan leesonderwijs en praktijkervaringen met ambitiegericht werken.
Ambitiegericht werken werpt vruchten af








‘Corona’ trok afgelopen jaren een zware wissel op leerlingen, ouders én medewerkers. Teams haalden de afgelopen jaren alles uit de kast om hun leerlingen toch het best mogelijke onderwijs te bieden.
Kijkend naar de onderwijsresultaten lukte dat goed. Voor álle Aloysiusscholen geldt: meer leerlingen voldoen aan de onderwijsambities die scholen voor ze formuleerden.
Predicaat Goed: mooie ‘extra’ waardering








In Midden-Limburg hebben drie scholen het inspectie-predicaat Goed: De Spoorzoeker in Roermond, de Widdonckchool in Heibloem en de Latasteschool in Horn. Die twee laatste scholen kregen de inspectierapporten eind 2021 en begin 2022 in de brievenbus. Lees hun verhalen!
Fotografie
Maartje van Berkel, Marieke Wijntjes