Naar overzicht

Onderwijsconcept voor nu en straks

 

Elke school heeft een toekomstgericht onderwijsconcept dat leerlingen toerust op wat zij straks nodig hebben in onze samenleving en dat hun eigenaarschap versterkt.

Op het Kompas College leidt talentontwikkeling in Plusklassen tot meer motivatie


Of je nu naar een reguliere school gaat, of in het gesloten onderwijs zit, iedereen heeft kwaliteiten. Het Kompas College in Spijkenisse dat het onderwijs verzorgt voor jongeren in Rijks Justitiële Jeugdinrichting De Hartelborgt, helpt leerlingen in Plusklassen op weg met de ontwikkeling van hun talent. Dat leidt tot meer motivatie.

 

Lotte, leerkracht Creatief Vormend Onderwijs (CVO), stond min of meer aan de wieg van het idee om Plusklassen te vormen. Veel van haar leerlingen wilden na haar lessen graag nog hun werk afmaken of na schooltijd doorwerken.

 

Lees het hele artikel via de link hiernaast.

Digitaal onderwijs kan leerlingen perspectief bieden


Informatiekranten voor netwerkpartners


Ervaringsverhalen uit de regio

Onze scholen in Gelderland, Brabant en Limburg delen hun (koers)verhalen twee keer per jaar in informatiekranten met hun netwerkpartners. Die komen zelf ook vaak aan het woord. In de kranten komen koersthema’s aan bod, zoals onderwijsconceptontwikkeling en de resultaten van de samenwerking met netwerkpartners.

Lees ook eerdere artikelen uit het vorige jaarmagazine!

Leerplein centraal in logistieke onderwijspuzzel

Sanne en Natasja

De Fakkel begonnen met onderwijs anders organiseren.

 

Van zeer moeilijk lerend tot uitstroom vwo: hoe bedien je dat allemaal met oog voor ieders talent, zónder dat leerkrachten omvallen door te hoge werkdruk? Op De Fakkel in Nieuw-Vennep speelt het Leerplein een centrale rol in die logistieke puzzel, vertellen onderwijsinhoudelijk coach Natasja van Dam en leraarondersteuner Sanne Frijn. De eerste ervaringen zijn positief.

 

Jaarmagazine 2022-2023

IKC IJmond stap voor stap aan de slag met unitonderwijs


Don Bosco verrijkt het onderwijs


Duurzame samenwerking met Future Me.

 

We zagen in onze groepen zo snel effect van de Future Me lessen dat we vanaf dit schooljaar graag duurzaam samenwerken”, vertelt leerkracht Lars Schreuder enthousiast. Hij coördineert op de Don Boscoschool in Lisse de Future Me lessen. “We zien tijdens die lessen zoveel meer en ander talent!”

 

Jaarmagazine 2022-2023

Nexus versterkt onderwijs, organisatie én netwerk samenwerkingspartners


Juffen maken het grootste verschil


Meer keuzevrijheid en rijker onderwijs motiveert jongeren Aventurijn


In ruim een half jaar een compleet nieuw onderwijsconcept.

 

Beter aansluiten bij wat jongeren nodig hebben om zich te ontwikkelen tot prettige, nieuwsgierige en ondernemende burgers: dat is het doel van het nieuwe onderwijsconcept van Aventurijn voor voortgezet speciaal onderwijs in Nijmegen. Met lef en veerkracht wist het team de schoolorganisatie in ruim een half jaar te kantelen. Zo’n dertig jongeren met verschillende leeftijden, achtergronden en uitstroomrichtingen leren sinds dit schooljaar samen in een unit en vormen met hun coaches een ‘mini-maatschappij’. Hoog tijd voor een rondje Aventurijn!

 

Jaarmagazine 2022-2023

Toekomstbestendig onderwijs Widdonckschool:T-bow


Jij doet ertoe


In 2022 vierden we samen ons 130-jarig jubileum. Het thema sprak voor zich: Jij doet ertoe! Na een heerlijk diner werden collega’s getrakteerd op veel live muziek van Emma Heesters, Rolf Sanchez, Diggy Dex, Dennis van Aarssen én: de beste zangers van Aloysius zelf en onze eigen Aloysius huisband! Lees op pagina 16 hoe leerlingen konden genieten van ons jubileum.

 

Jaarmagazine 2022-2023

Aloysius in vergelijking tot andere organisaties


Fotografie

Maartje van Berkel, Marieke Wijntjes

Naar overzicht