Maatschappelijke vraagstukken
Aloysius verkent wat grote maatschappelijke vraagstukken betekenen voor ons onderwijs aan onze leerlingen. Het centrale thema daarvoor: duurzaamheid.
Aan de slag met duurzame schoolontwikkeling
Whole School Approach vertaald naar Aloysius
In 2021 bracht een aantal Aloysiusscholen in kaart hoe duurzaam zij al zijn. Lees in dit artikel meer over de aanpak. In de Aloysius Academie vinden teams die aan de slag willen met duurzaamheid het Aloysius duurzaamheidsmodel, een vragenlijst om een duurzame ‘foto’ van de school te maken en een interactieve pdf om de opbrengst te verwerken.
Aan de slag met duurzaamheid
Kansen(on)gelijkheid, diversiteit, lerarentekort, duurzaamheid: staan dit soort grote maatschappelijke vraagstukken voldoende op de agenda bij Aloysius? Dat vroegen veel medewerkers zich af toen zij input gaven voor de koers waaraan wij nu werken. Reden om er actief mee aan de slag te gaan. ‘Duurzaamheid’ blijkt daarvoor een mooie groene kapstok. In 2020 vertelden voormalig voorzitter college van bestuur Hans Kelderman en directeur Giuseppe van der Helm van de Coöperatie Leren voor Morgen er meer over.
Een einde aan extreme armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering. Dat is de kern van de ontwikkelingsagenda die de 193 lidstaten van de Verenigde Naties hebben vastgesteld. Deze agenda bestaat uit zeventien doelen, de Sustainable Development Goals (SDG’s).
Deze doelen moeten in brede zin bijdragen aan een duurzamere wereld. Denk aan gelijke rechten voor mannen en vrouwen, inclusieve, economische groei, werkgelegenheid en fatsoenlijk werk voor iedereen. SDG4 draait om educatie: inclusief, gelijkwaardig en kwalitatief onderwijs voor iedereen.
Onderwijs verduurzaamt
Om in Nederland uitvoering te geven aan dat educatiedoel, werken onderwijsorganisaties samen in de coöperatie Leren voor Morgen. In 2020 werd de Aloysius Stichting als eerste organisatie voor speciaal onderwijs ook lid.
SDG-coördinator en directeur van Leren voor Morgen Giuseppe van der Helm: “Als netwerk van samenwerkende onderwijsorganisaties willen wij duurzaamheid in het DNA van het onderwijs verankeren. Dat ook Aloysius daar actief aan wil meewerken, is natuurlijk heel waardevol. Omgekeerd hebben wij veel aan de inbreng en ervaringen van Aloysius.”
Voorzitter van college van bestuur Hans Kelderman van Aloysius: “Wij zijn al best ver met duurzame schoolgebouwen en schone energie. Verder doen wij vanuit de kern van ons werk natuurlijk iets zeer duurzaams: kinderen en jongeren perspectief bieden op een betekenisvol bestaan in relaties, vrije tijd en werk. Ons onderwijs is erop gericht om onze leerlingen voor te bereiden op duurzaam meedoen in de samenleving.”
Duurzaamheidspilots en Greenteam van start
In 2020 gingen twee Aloysiuspilots van start met een duurzaamheidsmodel als motor voor onderwijsvernieuwing (zie pagina 21). Daarbij komen onderwijs, pedagogiek en didactiek, samenwerking met ouders en partners, duurzame inzet en ontwikkeling van medewerkers en verduurzaming van gebouwen en gedrag allemaal aan bod.
Daarnaast verkent een ‘Greenteam’ van enthousiaste medewerkers hoe collega’s geïnspireerd kunnen worden op het gebied van duurzaamheid. Een inspiratieserie voor in de leeromgeving van Aloysius is in voorbereiding. “Door kennis en ervaringen te delen, ook binnen Leren voor Morgen, hopen we mooie duurzame stappen te zetten”, hoopt Hans Kelderman.
Ortolaan Roermond en kringloopbedrijf Het Goed werken duurzaam samen
“Jongeren van De Ortolaan in Roermond draaien bij ons volwaardig mee tijdens een stage. Zij dragen bedrijfskleding van Het Goed en we spreken ze aan als werknemers. Daardoor nemen ze hun stage heel serieus”, vertelt teamleider Ron Meerts van Het Goed. Ondertussen zijn de jongeren volop bezig met hergebruik van spullen in het kringloopbedrijf – en dat is ook duurzaam meegenomen.
Fotografie
Maartje van Berkel