Duurzame inzetbaarheid: vitaal je loopbaan door
Om ervoor te zorgen dat medewerkers vitaal en competent kunnen blijven werken, kunnen zij een beroep doen op de regeling duurzame inzetbaarheid: extra uren om iets te doen wat hun duurzame inzetbaarheid bevordert.
In een tijd waarin de werkdruk in het onderwijs hoog is, we allemaal langer gaan doorwerken en veranderingen in het werk elkaar steeds sneller opvolgen, kan die tijd welkom zijn. Bijvoorbeeld voor studieverlof, coaching, stages, intervisie, extra scholing, een kijkje op een andere school, extra tijd om bijvoorbeeld een studiedag te organiseren, administratie te doen of lessen voor te bereiden.
Het kan dus in principe om alles gaan wat bijdraagt aan gezond blijven werken, in lijn met de eigen ontwikkeling en die van de school. Tijdens functioneringsgesprekken bespreken medewerkers met hun leidinggevende wat zij in hun duurzame inzetbaarheid-uren hebben gedaan.
Extra uren
Iedere fulltimer heeft 40 uur per jaar om te besteden aan duurzame inzetbaarheid, startende leerkrachten het dubbele en oudere werknemers 170 uur. Dit is náást de scholingsuren die medewerkers ook hebben.
Startende leerkrachten hebben meer duurzame inzetbaarheidsuren. Zij hebben immers nog niet de ervaring en routine die meer ervaren collega’s wel hebben en kunnen dus extra tijd nemen voor bijvoorbeeld lesvoorbereiding, coaching of het voorbereiden van oudergesprekken.
Ook oudere medewerkers hebben meer uren. De hoge werkdruk in het onderwijs vraagt meer van je naarmate je ouder wordt. Om die werkdruk goed in de hand te houden, kunnen oudere werknemers dus meer uren inzetten voor duurzame inzetbaarheid en mogen die – met een eigen bijdrage - ook gebruiken voor verlof.