Oplevering nieuwbouw!

07 februari 2023

Op vrijdag 3 februari was het eindelijk zover: de oplevering van De Vaandel Onderwijs- en Expertisecentrum in Heerhugowaard. Donald van der Veen van Stichting Maatschappelijk Vastgoed (SMV) en Jan Kamminga, projectleider bij Dijkstra Draisma tekenden voor de oplevering van het nieuwe schoolgebouw.

400 leerlingen

De school wordt het nieuwe onderkomen voor 400 kinderen en de leerkrachten van de Mytylschool in Bergen, Heliomare de Alk uit Alkmaar en Expertisecluster Nexus uit Heerhugowaard. Het gebouw heeft 36 lokalen. Op de begane grond hebben de lokalen allemaal een eigen doorgang naar een tuin. Er is een therapie- en gewenningsbad met beweegbare bodem en twee sportzalen en een simulatieruimte. Verder zijn er speciale voorzieningen zoals tilliften en aangepaste sanitaire ruimtes.

Wijk met bijzonder karakter

Deze prachtige nieuwe schoollocatie is energieneutraal gebouwd op De Vaandel-Zuid. De gemeente Heerhugowaard ontwikkelt hier een wijk met een bijzonder karakter. Het nieuwe schoolgebouw grenst aan Buurtschap Hugo's Tuin, een duurzaam en ecologische woongemeenschap met sociale functies. In totaal heeft het hele traject van plannenmaken tot de oplevering van het schoolgebouw zo’n 10 jaar geduurd.

Eindelijk de sleutels!

Rutger Groen en Anna-Marieke van Kampen tekenden de gebruikersovereenkomst met SMV voor de Aloysius Stichting. Jan Welmers tekende de overeenkomst voor Heliomare. Na het zetten van alle handtekeningen en de dankwoorden voor het mooie werk van SMV, het bouwbedrijf en alle betrokkenen, kregen de schoolleiders eindelijk de sleutels van de nieuwe schoollocatie overgedragen (gevolgd door een uitgebreide toelichting over de technische installaties, alarminstallatie en de bijzondere lift in het gebouw).

Rondleiding

Na een uitgebreide rondleiding door het 7200 m2 grote gebouw kregen Suzanne Wit (Expertisecluster Nexus van Aloysius Stichting), Lucas Koning (De Ruimte van Heliomare) en Lonneke Oppeneer (Heliomare) de sleutel uit handen van Donald van der Veen. Aan het einde van de dag hebben de leerkrachten onder het genot van een hapje en een drankje de nieuwe locatie bezocht.

Start in mei

Op 8 mei (meteen na de meivakantie) starten de leerlingen van Expertisecluster Nexus op de nieuwe locatie. Leerlingen van De Ruimte starten op 9 mei. Een deel van de leerlingen van De Alk start na de zomervakantie In Heerhugowaard. In totaal gaan er zo’n vierhonderd leerlingen naar het nieuwe Expertisecentrum.

In het nieuwe gebouw maken we samen gebruik van de sportfuncties en algemene functies van het gebouw. We brengen allemaal veel expertise mee, en we kijken dan ook uit naar een succesvolle samenwerking op deze prachtige nieuwe locatie.