Oud-bestuurder Aloysius overleden

26 maart 2019

Vrijdag 22 maart ontvingen wij het droevige bericht dat Broeder Leonardo van Dijk na een kort ziekbed is overleden op de leeftijd van 85 jaar.

Boegbeeld
Leonardo is in 1972 bij de Aloysius Stichting begonnen. Hij was tot 2004 bestuurder van Aloysius, eerst als secretaris en vanaf 1991 als voorzitter. Hij werd ooit getypeerd als ‘het boegbeeld van de Aloysius Stichting’. Zo zal hij ook in onze herinnering voortleven.

Eeuwfeest
Tijdens de viering van het eeuwfeest van de Aloysius Stichting (in 1991) is Broeder Leonardo benoemd tot officier in de Orde van Oranje-Nassau. Hij was erg verrast met de onderscheiding. “Hoewel broeders nooit geprezen mogen worden, niet onder elkaar, maar zeker niet in het openbaar, ben ik er erg blij mee.” Hij voegde eraan toe: “Zelfs op de hoogste troon zit je op je achterwerk.” (De Leidse Courant 13-12-1991).

Betrokken bestuurder
Leonardo was een zeer kundig en betrokken bestuurder, gepassioneerd en gedreven, zo heeft hij zich jarenlang ingezet voor onderwijs aan de meest kwetsbare kinderen in onze samenleving. Daarover had hij een duidelijke visie: zorg voor de ander, vooral als die ander het moeilijker heeft dan jijzelf en zelfs als die zorg ten koste gaat van jezelf.

Zo dacht Leonardo, die in de omgang ook een aimabele man was, altijd geïnteresseerd in de ander. Binnen Aloysius is zijn visie nog actueel. Leonardo was een icoon: wij zullen hem nooit vergeten!

Hans Kelderman

Voorzitter college van bestuur