Feestelijke aftrap bouw Kennis- en Expertise Centrum (KEC)

12 september 2014

Op maandag 8 september vond de feestelijke aftrap plaats van de bouw van een voor Nederland uniek kenniscentrum, waarin onderwijs- en jeugdzorginstellingen samenwerken: het Kennis- en Expertise Centrum (KEC) in Roermond.

Bouwstart

Eerder dit jaar kreeg Wim Kemp, wethouder bij de gemeente Roermond, de eer om de eerste sloophandeling voor de sloop van het voormalige schoolgebouw ‘De Balans’ te verrichten. Dit was tevens de start van de bouw van het KEC. Afgelopen maandag vond de start van de bouw op symbolische wijze plaats door de onthulling van twee grote doeken op het bouwterrein.

Foto: Maartje van Berkel

Peter van Dijk (rechtsachter op de foto) – gedeputeerde provincie Limburg – en Ferdinand Pleyte – wethouder gemeente Roermond – onthulden de doeken met hulp van vier leerlingen van Onderwijsexpertise de Wijnberg.

Passend onderwijs

Het KEC gaat zich richten op samenhangende ontwikkelingen in het passend onderwijs, de jeugdzorg en de participatiewet. Van de kennis en ervaring van het KEC kunnen alle onderwijsvoorzieningen in de regio gebruik maken.

Elk talent telt

Dat uitgangspunt is de stevige basis voor de samenwerking tussen Aloysius Stichting, Onderwijsexpertise de Wijnberg, de Mutsaersstichting, het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Midden-Limburg en het Gilde ROC. Samen streven zij naar een gezamenlijke huisvesting voor hun onderwijs- en zorgaanbod in het Kennis en Expertise Centrum Roermond (KEC), gevestigd aan de Kasteel Hillenraedtstraat.

Foto: Maartje van Berkel

Éen kind, één gezin, één plan

Het KEC draait niet alleen om onderwijs en zorgdoelen – één kind, één gezin, één plan, maar ook om ervoor te zorgen dat kinderen met een speciale leer- en/of ontwikkelingsvraag hun weg vinden in de samenleving, richting vervolgonderwijs, dagbesteding of werk. Samen zijn wij in staat om kinderen en jongeren van 0 tot 23 jaar sneller en effectiever te helpen.

Goed moment

“Nu het nieuwe schooljaar is begonnen, is het een goed moment om het symbolische startsein te geven voor het Kennis- en Expertise Centrum Roermond," aldus Jac Verstegen, directeur Sector Zuid van de Aloysius Stichting. Lees meer over de bouw op Dichtbij.nl en Roermondnieuws.nl.

Bezoek hier de officiële website van het KEC: http://www.kecroermond.nl/start/