[Ingezonden] Modern

05 december 2014

We zijn modern als school voor speciaal onderwijs. Er zijn mensen die denken dat speciaal onderwijs achterloopt. Een schooltje, buiten het centrum buiten de stad of zo. Natuurlijk is dit ouderwets denken, maar soms heb je er als leerkracht wel wat last van. Het vraagt op verjaardagen in de familie steeds weer een hoop uitleg.

Teamvergadering

Als ik vertel dat we met iPads werken en als Aloysius Stichting op ICT-gebied al behoorlijk ver zijn, zegt oom Jan: “Kunnen ze dat dan?” We gaan met de tijd mee. Vandaar dat in onze teamvergadering het onderwerp “Zwarte Piet” al maanden geleden aan de orde kwam. Niets menselijks is ons vreemd. Er waren voor- en tegenstemmen.

Blij en goed

Uiteindelijk werd de knoop doorgehakt. De kern was het mogelijk discriminerend effect dat uit het beeld “ zwarte knecht” kon ontstaan. We hebben liedjes ingeoefend met alternatieve teksten. “Zijn knecht staat te lachen” werd “Ook Piet had er zin in” en “ Zwarte Piet, zo zwart als roet” werd “ Onze Piet, zo blij en goed”.

Roetvegen

Zelfs hadden we de intocht helemaal aangepast. Inderdaad, ook al omdat er op onze school veel leerlingen met een kleurtje zitten. Zwarte Piet werd de Piet met roetvegen. Ook makkelijk uit te leggen aan de Zmolkertjes. Door de schoorsteen! Enige zorgen hadden we nog om kinderen met een vloerverwarming thuis, maar dat losten we op met de schoorsteen van de buren waar Piet ook langs moest.

Intocht

Het was een mooie intocht. Statig zat Sint op een mak paard en de veegpieten deden niet dom en onderdanig, maar kwamen slim en goed-Nederlands-sprekend over. We hadden zelfs de rommelpiet afgeschaft.

Groep 4

In groep 4 ging het mis. Na het gebruikelijke welkomstlied, met alternatieve tekst, barstte Jim in huilen uit. Tussen lange uithuilkreten snikte hij: “Het is geen echte Zwarte Piet! Het is een verklede meid met zwarte vegen op haar smoel. En ze heeft ook bobbels!”

Lisette