[Ingezonden] Freek

05 januari 2015

"Vooruit dan maar", zegt de moeder van Freek. Het gaat niet goed met Freek in de klas van mijn collega op basisschool Opweg. Ze is uitgenodigd op een gesprek met de leerkracht en ze mocht vader en Freek zelf meenemen. Er zijn in de afgelopen weken al meerdere gesprekken geweest. Maar allerlei adviezen hebben niet geholpen en eigenlijk is de situatie onhoudbaar geworden.

Passend aanbod

Freek is agressief geworden en andere ouders beginnen te dreigen hun kind op een andere basisschool te plaatsen. Ik heb aangeraden Freek snel "een arrangementje" aan te bieden. Je kunt er het beste maar vroeg bij zijn, anders wordt het probleem ernstiger. Snelheid en het onderwijs aanpassen aan de behoeften van de leerling. Dus samen aan de bak om Freek in now time in een passend aanbod onder te dompelen.

Prima samenwerking

Mijn collega heeft drie weken geleden al contact met mij opgenomen om te overleggen. Besloten is om Freek drie maanden bij ons te plaatsen op speciaal onderwijs. We hebben per direct plek. Tegelijkertijd gaat een coach naar de basisschool om te helpen bij het optimaliseren van de basisondersteuning. Coach Jetty is per direct beschikbaar voor nieuwe opdrachten. Mooi plan en een prima samenwerking bao- so in het kader van passend onderwijs. We zijn er klaar voor en, geef ons een dagje extra, maandag staan we allemaal paraat!

Verstandig

Ik heb collega bao wat adviezen gegeven. Hoe je het beste de ouders kunt overtuigen enz. Het is natuurlijk toch een rouwprocesje waar de ouders doorheen moeten. Dus begrip tonen enzovoorts. "Vooruit dan maar", zegt de moeder van Freek en vader gromt instemmend. "Verstandig!", zegt mijn collega en ze haalt de intern begeleider er even bij, die stiekem al zat te wachten in de koffiekamer. Ook IB-er Karin prijst de ouders. "We zetten het direct in werking hoor. Kunt u op dit formulier uw zienswijze weergeven over de problematiek van Freek? Dan gaan wij aan de slag met het groeidocument en vullen even een ontwikkelingsprofieltje in".

Drie weken

Mijn collega stelt de ouders gerust: "We gaan er prioriteit aan geven hoor. Over drie weken komen we weer even bij elkaar om een en ander af te stemmen". "Dus over drie weken kan hij naar het IKC voor een maand of drie?" vraagt moeder. "Nou", zegt Karin, "de commissie moet nog wel akkoord gaan natuurlijk". "Commissie?" Vader doet ook zijn mond open. "Ja, want de PCL hebben we afgeschaft. Er is nu een toelaatbaarheidsverklaringsteam, interdisciplinair samengesteld. Die komt elke drie weken bij elkaar en geeft een TeeElVeetje af of vraagt om meer informatie".

Nieuw systeem

Er volgt een uitleg waarbij uitgegaan wordt van de talenten van Freek en van wat hij WEL kan. Het nieuwe systeem. Er wordt niet uitgegaan van objectieve maar veelal foute criteria. "Het kind centraal dus, meneer", zegt Karin. Het plan is gesmeed. De volgsystemen worden in de komende weken bijgewerkt, het ontwikkelingsprofieltje geformuleerd, de aanvraagformulieren voor het TLV-team ingevuld en het groeidocument verder ingevuld, want daar liepen we wat mee achter.

Drie of vier maanden

Als het even meezit kan Freek over drie of vier maanden terecht op het IKC. Er zit nog even een vakantie tussen. Want snelheid is leuk, het moet allemaal wel in de hand gehouden worden en gecheckt en verantwoord en in euro's omgezet. Is het categorie 1, 2, of 3? En de commissie moet er wel van overtuigd worden dat dit probleem, of eh.. ondersteuningsvraag, het basisondersteuning-aanbod van de school terecht overstijgt.

De ouders zijn gerustgesteld, er gaat wat gebeuren. "En Freek, wat vind jij er nu allemaal van?" vraagt Karin. "Paarse krokodil", zegt Freek terwijl hij naar buiten kijkt. Hij ziet Jetty, zijn juf ambulant begeleider van vorig jaar voorbij fietsen.Per direct beschikbaar.

Lisette,

lk. speo, cluster 4