Maak van je onderwijs geen protocol

04 februari 2015

Peter Mol is directeur bij Gedragpunt, expertisecentrum voor gedrag en onderwijs. Tijdens de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT) in Utrecht geeft hij workshops over passend onderwijs in de klas. Gedragpunt is onderdeel van de Aloysius Stichting.

Blijf kijken naar een kind

Volgens Mol dreigt passend onderwijs te verworden tot regels, formulieren en richtlijnen. “Waar is dan het kind gebleven? En wie bepaalt dan nog wat passend is? Er bestaat geen receptenboek voor de ontwikkeling van een kind. Die ontwikkeling gaat altijd met horten en stoten en kun je niet voorspellen. Het belangrijkste is dan ook om vooral te blijven kijken naar een kind.

Maatwerk op basis van etiketjes of ontwikkelingsperspectieven is een illusie. In de workshop gaf ik het voorbeeld van een kind dat regelmatig te laat op school kwam. Hij had wat kenmerken van autisme en de oplossing werd in die richting gezocht. Tot de conciërge hem een keer vroeg hoe laat deze jongen van huis weg ging. Het bleek dat de jongen geen idee had, omdat er thuis geen klok was. De oplossing lag dus niet in een plan om beter om te gaan met autisme, maar alleen in de aankoop van een klok. Zo simpel is het niet altijd, maar oplossingen liggen soms wel veel dichterbij dan je denkt.”

Bron:

Het informatiepunt passend onderwijs. Lees het volledige artikel op de website www.passendonderwijs.nl