COZIMA projectmeeting

15 maart 2016

In het trainingscentrum in Soest (DE) van het Bundesland Nordrhenwestfalen werd op 10 en 11 maart de tweede transnationale ontmoeting georganiseerd voor het COZIMA project met als onderdeel Bruggen Bouwen.

Vanuit Aloysius waren Sg Harreveld, De Korenaer en de Hilt vertegenwoordigd. De vergadering stond onder leiding van José Houben (projectcoördinator). Doelstelling van de meeting was op basis van voorstudie de criteria voor het zoeken/maken van een e-portfolio samen te benoemen. Naast een handboek over de eisen en wensen van een e-portfolio voor 'kwetsbare jongeren' is het realiseren van een dergelijk online portfolio geschikt voor computers en smartphones een van de doelstellingen.

Resultaten registreren

Het functioneel ontwerp en het benoemen van de doelgroep, waarmee later in het project het e-portfolio getest wordt, kwam aan de orde. Iedereen was het erover eens dat het portfolio kleine stapjes van resultaten goed moet kunnen registreren en (waar kan) valideren. Het project wil hiervoor ECVET (beschrijving van kleine stapjes gekoppeld aan kwalificatiestructuur mbo) gaan gebruiken.

Over COZIMA

Dit project concentreert zich op het vastleggen van de competenties van jongvolwassenen in de ontwikkeling van een digitaal portfolio. Door het gebruik van EVP, EVC en de ECVET methodiek wordt het mogelijk de competenties en vaardigheden van de deze jongeren op het niveau van EQF niveau 1 en 2 zichtbaar te maken. Dit geeft hen de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen in hun beroepscompetenties/onderwijs en hen te helpen op het verwerven van een arbeidsplaats. Daarnaast biedt het systeem in de toekomst 'bewijzen' om deel te nemen aan het levenslang leren. COZIMA richt zich op:

• Toegang tot de arbeidsmarkt voor kwetsbare jongeren
  • Het tegengaan van voortijdig schoolverlaters

Via de website cozima.eu houden we jullie verder op de hoogte.