iPads Aloysius krijgen tweede leven in Namibië

13 september 2018

Grootfontein Agri College op bezoek bij Aloysius

Bijzonder bezoek vandaag bij de Aloysius Stichting in Voorhout. Voorzitter college van bestuur Hans Kelderman verwelkomde leerkrachten JP Botha en Louise Engelbrecht uit Namibië. De twee zijn op studiereis in Nederland en halen een bijzondere gift op. Aloysiusschool De Korenaer in Deurne schonk 68 iPads en een aantal Apple tv’s aan hun school Grootfontein Agri College.

In de tien klassen van het Grootfontein Agri College in Namibië volgen kinderen basisonderwijs en voortgezet onderwijs. De naam van de school zegt het al: de focus ligt mede op praktijkgericht landbouwonderwijs. De school is reuze blij met de aanwinst van 68 iPads en gaat als tweede school in het land aan de slag met iPads.

Betekenisvoller onderwijs

“Onze iPads worden vernieuwd”, vertelt directeur Jurgen van Gerwen van De Korenaer in Deurne. “De iPads die naar Namibië gaan zijn drie jaar oud en kunnen nog prima mee. Dat kinderen er daar mee verder kunnen, geeft ons een goed gevoel. Leerkrachten kunnen er hun onderwijs betekenisvoller, eigentijdser en leuker mee maken, net zoals wij op onze scholen doen.”

Studiereis langs iPad-locaties

Wat je allemaal kunt doen met iPads in de klas, bekeken Botha en Engelbrecht afgelopen dagen op iPad-locaties van diverse Aloysiusscholen. Vandaag wisselden zij ervaringen uit met Hans Kelderman. De studiereis zit er na vandaag nog niet op. Bezoeken aan ICT-bedrijf Groupe OPEN, Apple Nederland en nog meer Aloysiusscholen staan nog op stapel.

Gebruikerstraining door ICT-coaches

Afgelopen dagen ontdekten de bezoekers al dat iPads gepersonaliseerd leren makkelijker maken. Docenten kunnen het onderwijs aanpassen aan het werktempo, werkniveau en ook de leerstijl van leerlingen én kunnen de vooruitgang goed monitoren. ICT-coaches van Aloysius en andere Apple-opleiders verzorgen deze week trainingen aan de Afrikaanse onderwijscollega’s zodat zij meteen na thuiskomst aan de slag kunnen met de iPads.