Leestijd 2 - 3 min
Fairtrade voor een duurzamere wereld
De 47 (school)locaties van Aloysius worden ondersteund door de experts van ondersteunende diensten zoals onderwijskwaliteit, financiën, HAVM, HRM, communicatie en inkoop. We doen dit gedeeltelijk vanuit ons kantoor in Voorhout (gemeente Teylingen). Afgelopen maand had onze inkoper Remco Altena een gesprek met Bart de Jong van de werkgroep Teylingen Fairtrade.
Bart de Jong (links) en Remco Altena (rechts)

Wat is Fairtrade

Fairtrade betekent eerlijke handel en richt zich op kansarme producenten in ontwikkelingslanden. Door ‘fair’ met elkaar te handelen krijgen producenten een kans op een leven zonder armoede en met voldoende kansen op ontwikkeling. Teylingen is door de inzet van de werkgroep sinds 2014 een zogenaamde Fairtrade gemeente.

Toen ik nog als ambtenaar werkte hebben we met een aantal collega’s voor elkaar gekregen dat ons hele kantoor na overleg met de hoogste baas Fairtrade koffie ging drinken. 25 jaar later werken er 10.000 mensen op dat kantoor (dat was niet bij de gemeente Teylingen red.). In de krant las ik onlangs dat ze de levering van koffie gingen aanbesteden met Fairtrade als een van de voorwaarden, vertelt De Jong.

Greenteam

Bij de ontwikkeling van onze koers 2020-2024 bleek ‘duurzaamheid' een mooie groene kapstok om actief aan de slag te gaan met de zogenaamde Sustainable Development Goals (SDG’s). Het Greenteam van Aloysius is een werkgroep met enthousiaste collega’s die een start heeft gemaakt met het verkennen van duurzaamheid als groot maatschappelijk vraagstuk en hoe Aloysius daarmee verder kan.

Duurzamere wereld

Fairtrade draagt bij aan 10 van de 17 zogenaamde Sustainable Development Goals (SDG’s). Deze werelddoelen zijn vastgesteld door de Verenigde Naties voor de periode 2015-2030, en moeten in brede zin bijdragen aan een duurzamere wereld. Fairtrade is niet alleen een keurmerk maar ook een wereldwijde beweging. Samen maken we de wereld eerlijk, met gelijke kansen voor iedereen. Als organisatie Fairtrade koffie en thee inkopen kan hierbij een eerste stap zijn.

Onze scholen zijn vrij autonoom en de keuze voor een koffie (leverancier) is vaak gebaseerd op basis van smaak en emotie. Dit resulteert in een veelvoud aan leveranciers. Aloysius kijkt bij alle aanbestedingstrajecten altijd naar maatschappelijke verantwoord ondernemen, circulariteit en wij adviseren Fairtrade naar onze schoollocaties. Met alle locaties overstappen naar Fairtrade vraagt om een meer gecentraliseerde manier van inkopen aldus Remco.

Remco Altena

Doe mee

Iedereen kan zelf meedoen door op Fairtrade te letten. Bijvoorbeeld bij het boodschappen doen of ‘shoppen voor een nieuwe outfit’. Of door bij het bedrijf of de organisatie waar je werkt of betrokken bent te bevorderen dat Fairtrade koffie, thee en dergelijke wordt gebruikt. Aloysius deelt het kantoor in Voorhout met Sophia Scholen. Daar drinken we, ook tot groot genoegen van Bart de Jong, al jaren Fairtrade koffie en thee.

auteur Ed Polderman